Købsbetingelser
KØBEBETINGELSER
1. Generelt
1.1 Disse generelle vilkår og betingelser ("Betingelser") gælder, når du som forbruger ("Du") afgiver en ordre via www.butikkom.com ("Side"). Aftale indgås mellem dig og Butikkom, organisationsnummer 860125-8513. Detaljerede kontaktoplysninger og andre oplysninger om Butikkom kan findes på webstedet. Vilkårene og betingelserne gælder kun for dig, der er forbrugere, og som afgiver ordrer via webstedet.
1.2 For at bestille på siden skal du være fyldt 18 år. Ifølge svensk lov accepterer Butikkom ikke kreditkøb for personer under 18 år. Butikkom forbeholder sig retten til i individuelle tilfælde at afvise eller ændre din ordre (f.eks. hvis du har afgivet forkerte personoplysninger og/eller der er stor risiko for svindel).
1.3 Butikkom tager forbehold for slutsalg og eventuelle billed- og skrivefejl på siden, for eksempel fejl i produktbeskrivelse eller tekniske specifikationer, forkerte priser og prisjusteringer (såsom ændrede priser fra leverandører eller valutaændringer) eller forkerte oplysninger om, hvorvidt en vare er på lager. Butikkom har til enhver tid ret til at rette sådanne fejl og til at ændre eller opdatere oplysningerne. Hvis der er indtastet en forkert pris på en vare, du har bestilt, vil Butikkom naturligvis give dig besked herom og afvente din godkendelse af den rettede pris, før Butikkom fortsætter med bestillingen. Alle billedoplysninger på webstedet skal udelukkende ses som illustrationer. Sådanne illustrationer kan ikke garantere varens nøjagtige udseende.
1.4 Siden, såvel som alt dets indhold, ejes af Butikkom eller dets licensgivere. Oplysningerne er beskyttet af blandt andet intellektuel ejendomsret og markedslovgivning. Det betyder, at varemærker, firmanavne, produktnavne, billeder og grafik, design, layout og information om varer, tjenester og andet indhold ikke må kopieres eller bruges uden skriftlig tilladelse fra Butikkom.
2, Aftale og Orden
2.1 For at foretage et køb via webstedet, skal du acceptere vilkårene. Ved at acceptere vilkårene og betingelserne forpligter du dig til at følge vilkårene og betingelserne i deres helhed, samt accepterer, at du har læst oplysningerne om persondata og givet samtykke til brugen af persondata og cookies i overensstemmelse med Butikkoms privatlivspolitik.
2.2 En købsaftale er først indgået, når Butikkom har bekræftet din ordre, og du har modtaget en ordrebekræftelse fra Butikkom på e-mail. Butikkom inviterer dig til at gemme denne ordrebekræftelse til eventuelle kontakter med Butikkoms kundeservice. Du kan annullere din ordre, indtil den er blevet bekræftet af Butikkom. Hvis ordren annulleres, refunderer Butikkom alle mulige betalinger, som du eller dine betalings- eller kreditkortselskaber har foretaget vedrørende ordren.
3, Kundeoplysninger mv.
3.1 Når du registrerer din brugerkonto og/eller afgiver en ordre, vil du blive bedt om at afgive visse personlige data. Du bekræfter, at de oplysninger, du udfylder, er korrekte og fuldstændige, og du er ansvarlig for forkert udfyldte oplysninger. Oplysninger om Butikkoms behandling af personoplysninger kan findes i Butikkoms privatlivspolitik.
3.2 Du forpligter dig til at sikre, at ingen andre kan bruge dine loginoplysninger. Du må ikke videregive brugernavn og adgangskode til uvedkommende og skal sikre, at dokumenter, der indeholder oplysninger om brugernavn og adgangskode, opbevares på en sådan måde, at uvedkommende ikke kan få adgang til oplysningerne. Du skal straks give Butikkom besked, hvis der er mistanke om, at en uvedkommende har fået adgang til din adgangskode. Du er ansvarlig for alle køb foretaget med dine loginoplysninger, hvis en sådan meddelelse ikke er foretaget.
3.3 Hvis Butikkom har mistanke om, at du misbruger din brugerkonto eller dine loginoplysninger eller på anden måde overtræder vilkårene, har Butikkom ret til at suspendere dig. Butikkom har også ret til at tildele dig nye loginoplysninger.
4, priser, gebyrer og betaling
4.1 Ved bestilling via Sitet gælder de priser, der er angivet på Sitet. Priserne er angivet i svenske kroner og er inklusive moms. Priserne inkluderer ikke betaling og forsendelsesgebyrer, som er anført separat.
4.2 Du kan betale på de måder, der er angivet på webstedet. Butikkom har ret til at opkræve allerede i forbindelse med ordren, medmindre fakturabetaling eller anden lignende betalingsmetode er valgt af dig og godkendt af Butikkom. I tilfælde af fakturabetaling eller delbetaling kan Butikkom eller dets partnere foretage en kreditopgørelse. I så fald vil du blive informeret om dette. Butikkom forbeholder sig retten til ikke altid at tilbyde alle betalingsmetoder, eller ændre betalingsmetoden, hvis den du har valgt af en eller anden grund ikke virker på købstidspunktet. Bemærk venligst, at eventuelle begrænsninger for betalingsmuligheder er angivet på webstedet.
5, Kampagner og Tilbud
Butikkom kan fra tid til anden tilbyde kampagner på webstedet, der kan have mere favorable vilkår end hvad der fremgår af disse vilkår, f.eks. vedrørende betaling eller udvidet fortrydelsesret. Disse mere fordelagtige betingelser gælder så længe kampagnen er aktiv og for de specifikke varer specificeret af Butikkom i forbindelse med kampagnen. Butikkom forbeholder sig retten til at trække sådanne kampagner tilbage til enhver tid. I tilfælde af opsigelse eller annullering af en kampagne, gælder disse vilkår og betingelser uden ændringer. Tilbud på specifikke varer på siden er gyldige i en begrænset periode og så længe lager haves.
6, gavekort
Gavekort solgt hos Butikkom er gyldige i to (2) år fra udstedelsesdatoen og kan bruges på Butikkoms webshop. Når gyldighedsperioden er udløbet, kan kortet ikke bruges som betalingsmiddel, kan ikke genaktiveres, og den resterende værdi kan ikke refunderes. Dit gavekort er et værdidokument, der skal opbevares sikkert og ikke kan veksles til penge. Tabte eller stjålne kort erstattes ikke.
7, Levering og Transport
7.1 Varer, der er på lager, leveres normalt inden for det antal arbejdsdage, der er angivet på siden. Medmindre andet specifikt er aftalt (f.eks. i forbindelse med booking af varer, der ikke er på lager), sker levering senest 30 hverdage fra Butikkom har bekræftet ordren skriftligt gennem ordrebekræftelsen. Leveringstiden er 2-5 hverdage i Sverige. Vi sender altid 1. klasse varer. I tilfælde af større kampagner eller dårlige vejrforhold kan det tage lidt længere tid.
7.2 Den forventede leveringstid for produktet fremgår af ordrebekræftelsen, i kassen og/eller på den relevante produktside på siden. Medmindre andet specifikt er aftalt og en levering tager mere end 30 hverdage og dette ikke skyldes dig som kunde, har du ret til at fortryde købet.
7.3 Hvis pakker skal indløses, skal du gøre dette inden for den tid, der er angivet i meddelelsen. Pakker skal normalt afhentes personligt med gyldigt identifikations- og ordrenummer. Du modtager altid en besked, der viser, hvor og hvornår pakker skal afhentes. Underretning kan ske via e-mail, almindelig post og, hvis du har oplyst et mobilnummer, også via telefonopkald eller SMS. Hvis du ikke afhenter pakken, har Butikkom ret til at opkræve et gebyr på SEK 250 for udført arbejde og forsendelsesgebyrer. For ordrer, hvis ordreværdi overstiger SEK 1.500, opkræves 25 % af ordreværdien for uafhentede pakker. Bemærk venligst, at uindløste pakker ikke er omfattet af fortrydelsesretten eller gratis returnering.
8, Fortrydelsesret
8.1 Ved køb af varer på Siden gælder der altid 14 dages fortrydelsesret. Det betyder, at du har ret til at fortryde dit køb ved at give Butikkom besked inden for 14 dage efter, at du eller din repræsentant har modtaget den bestilte vare (fortrydelsesfristen). Bemærk, at hvis produktets kvalitet er blevet påvirket som følge af, at du som kunde har håndteret produktet mere end nødvendigt for at undersøge dets egenskaber eller funktioner, vil der blive foretaget et fradrag i tilbagebetalingen svarende til værdifaldet af produkt, f.eks. defekt emballage.
8.2 I forbindelse med en ordre på varer, hvor fortrydelsesretten ikke gælder, modtager du tydelig information herom. Hvis en vare er blevet forseglet, må du ikke bryde forseglingen, hvis du ønsker at kunne udnytte din fortrydelsesret. Fortrydelsesretten ophører derfor, når du bryder forseglingen.
8.3 Fortrydelsesret mad, Ved bestilling af mad gælder ingen fortrydelsesret.
8.4 Ønsker du at fortryde købet, skal du inden fortrydelsesfristens udløb sende en klar besked til Butikkom. Du skal indtaste dit navn, adresse og andre relevante oplysninger, f.eks. ordrenummer, fakturanummer og navn på varen i beskeden.
8.5 Ved udnyttelse af fortrydelsesretten betaler du returfragten og er ansvarlig for varens stand, efter du har modtaget varerne og under returforsendelsen. Varen skal returneres inden for 14 dage fra den dato, hvor meddelelsen om udnyttelse af fortrydelsesretten er givet til Butikkom. Varen skal sendes godt emballeret, i god stand og i original æske. Returnering skal ske til Butikkom i henhold til de metoder og instruktioner, der er specificeret på webstedet.
8.6 Når du fortryder dit køb, tilbagebetaler Butikkom det beløb, du har betalt for varen, eksklusive 69 SEK fragtomkostninger. Fra det beløb, der skal tilbagebetales, har Butikkom ret til at fratrække et beløb svarende til varens værdifald i forhold til varens oprindelige værdi, hvis og i det omfang et sådant værdifald skyldes, at du i højere grad håndterer varen. end nødvendigt for at bestemme dens egenskaber eller funktion.
8.7 Butikkom tilbagebetaler beløbet hurtigst muligt, dog senest inden for 14 dage fra den dato, Butikkom har modtaget din meddelelse om udnyttelse af fortrydelsesretten. Butikkom kan dog vente med tilbagebetalingen, indtil Butikkom har modtaget varen eller Du har vist, at varen er sendt retur, f.eks. gennem en afleveringskvittering. Refusionen vil ske til dig via den betalingsmulighed, du har valgt, forudsat at intet andet er aftalt, eller at der er hindringer for en sådan tilbagebetaling. Butikkom påtager sig intet ansvar for Klarnas refusion og sagsbehandlingstid.
9, garanti og reklamationer
9.1 Nogle af Butikkoms varer kan være dækket af en garanti. Oplysninger om enhver garantiperiode og særlige garantibetingelser for hvert produkt kan findes på webstedet eller i disse vilkår og betingelser. Garantien på varer dækker kun originale fabrikationsfejl, og dermed ikke fejl der opstår under eller efter en ændring af produktets funktion og udseende, såsom ombygning, opgradering eller anden konfiguration af produktet, dette gælder ikke for fødevarer. Din ordrebekræftelse er gyldig som garantibevis.
9.2 Reklamationsretten omfatter varer, der er defekte i henhold til gældende forbrugerbeskyttelseslovgivning. En kunde, der ønsker at påberåbe sig en fejl i en bestilt vare, skal kontakte Butikkom hurtigst muligt efter, at fejlen er opdaget via de kontaktoplysninger, der er angivet på Siden. Reklamationer fremsat inden for tre uger efter, at du opdagede fejlen, anses altid for at være fremsat rettidigt. Ved køb af mad og du opdager at varerne er beskadiget under transporten, skal du sende billeder af æsken og alle beskadigede produkter, så kontakt Butikkom senest 48 timer efter du har afhentet pakken hos Servicepunktet.
9.3 Dåser til samlere: Vi kan desværre ikke garantere, at dåser, der indeholder drikkevarer, når dig i perfekt stand uden kosmetiske fejl. Butikkom gør sit yderste for, at produktet er pakket så godt ind, at dette ikke sker, dog modtager vi dåser fra vores leverandører, der allerede har en defekt, inden de går ud til kunden.
9.4 Butikkom er ansvarlig for returfragten for godkendte reklamationer.
9.5 Når den reklamerede vare er returneret og reklamationen er godkendt, vil Butikkom yde dig erstatning i henhold til gældende forbrugerbeskyttelseslovgivning. Butikkom bestræber sig på, at dette sker inden for 14 dage efter, at Butikkom har modtaget reklamationen, men det kan tage længere tid afhængig af produktets art. Butikkom forbeholder sig retten til at afvise en reklamation, hvis det viser sig, at produktet ikke er defekt i henhold til gældende forbrugerbeskyttelseslovgivning. Ved reklamationer følger Butikkom retningslinjer fra Det Almindelige Klagenævn, se www.arn.se. Mere information findes på www.konsumentverket.se.
10, Force Majeure
Butikkom er ikke ansvarlig for forsinkelser forårsaget af omstændigheder uden for Butikkoms kontrol, såsom for eksempel generel arbejdskonflikt, ekstreme vejrforhold, krig, brand, lynnedslag, terrorangreb, ændrede myndighedsbestemmelser, tekniske problemer, fejl i el/telekommunikation/data forbindelser eller anden kommunikation, og fejl eller forsinkelser i underleverandørtjenester på grund af de heri specificerede forhold. Disse forhold skal danne grundlag for fritagelse, som medfører fritagelse for erstatning og andre sanktioner. Hvis en sådan situation skulle opstå, vil Butikkom informere dig dels i begyndelsen og dels i slutningen af tidspunktet for den aktuelle situation. Hvis forholdet har varet længere end to måneder, har både du og Butikkom ret til at fortryde købet med øjeblikkelig virkning.
11, Ændringer af vilkårene
Butikkom forbeholder sig retten til at foretage ændringer i disse vilkår og betingelser til enhver tid. Enhver ændring af disse vilkår vil blive offentliggjort på webstedet. Ændringer gælder fra det øjeblik, du har accepteret vilkårene (i forbindelse med et nyt køb eller ved besøg på siden), alternativt 30 dage efter, at Butikkom har informeret dig om ændringerne. Butikkom anbefaler dog, at du løbende holder dig opdateret på webstedet for at være opmærksom på eventuelle ændringer i vilkårene og betingelserne.
12, Gældende lov og tvist
12.1 Tvister skal primært løses ved konsensus efter drøftelse med Butikkoms kundeservice.
12.2 Hvis tvisten ikke kan løses efter aftale med Butikkoms kundeservice, kan du som kunde henvende dig til ARN (Generelt Klagenævn), som du kan finde mere information om på www.arn.se. Du kan også indgive klager direkte online via Europa-Kommissionens platform for mægling i tvister, som du kan finde via følgende link http://ec.europa.eu/consumers/odr. Hvis du indgiver en klage via denne platform, videresendes din sag automatisk til det relevante nationalt ansvarlige tvistbilæggelsesorgan. Dette tvistbilæggelsesorgan kontakter os derefter og forsøger at løse tvisten uden domstolsindblanding. I tilfælde af en tvist følger Butikkom afgørelse fra ARN eller det tilsvarende tvistbilæggelsesorgan.
12.3 Tvister vedrørende fortolkningen eller anvendelsen af disse vilkår og betingelser skal fortolkes i overensstemmelse med svensk lov og afgøres i overensstemmelse med punkt 12.2 ovenfor eller i sidste instans af en almindelig domstol.